600 g maisto per dieną arba maisto kalnuose ruošimo ypatumai. Bezengi 2012. Penkta dalis

Kaip ir žadėjau toliau tęsiu kalnų kelionės Kaukaze aprašymą. Šį kartą papasakosiu, kaip buvo planuojamas maistas 17 dienų kelionei kalnuose. Kad būtų aiškiau primenu, kad grupėje buvo 12 žmonių: 5 moterys ir 7 vyrai. Kelionės maistas buvo rengiamas ne visoms 17 kelionės dienų, bet tik toms dienoms, kai buvome kalnuose, t.y. iš viso 11 pilnų dienų ir dar pusė dienos, kai nebus ruošiami pietūs, kitomis dienomis maistas paliktas kiekvienam asmeniškai, t.y. traukinyje valgėme savo maistą, o važiuojant atgal turėjome numatę keletą konservų. Manęs laukė nemažas iššūkis, reikia pasirūpinti 12 žmonių, tiksliau 11 be manęs, kad visi kalnuose būtų sotūs. Nes kaip sako nerašytas posakis: soti grupė > laiminga grupė > geras žygis.

Nuo ko reikėtų pradėti planuojant žygio kalnuose racioną? Maisto racionas priklausys nuo kelionės sudėtingumo, jos trukmės, regiono, dalyvių, sezono. Jeigu tai aukštuminė kalnų kelionė, reikės vienokio maisto, daug iš anksto paruoštų produktų, kuriuos tik reikėtų sudėti į karštą vandenį. Aukštuminėse kelionėse, kai kopiama į didelius aukščius, daugiau nei 6 km, maisto ruoša skiriasi nei įprastuose kalnų turizmo žygiuose. Jeigu tai žiemos kelionė, ko gero vėl reikės atsižvelgti į tai, kad šalta, reikės daugiau riebaus maisto. Regionas, dalyvių sudėtis taip pat gali įtakoti, kokie maisto produktai bus įtraukiami į maisto sąrašą. Žodžiu prieš rengiant žygio valgiaraštį, reikia įvertinti daug įvairių dalykų. Čia papasakosiu, kokių principų laikiausi rengiant maistą tradiciniam kalnų žygiui, kuris nėra nei aukštuminis, nei pasižymi sudėtingomis gamtinėmis sąlygomis, nei vyksta kokiame nors atšiauriame regione.

Ko gero iš pradžių reikėtų išsiaiškinti ar tarp kelionės draugų yra vegetarų, žmonių, kurie yra alergiški kokiems nors maisto produktams. Visos grupės paklausiau ar turi specialių pageidavimų maistui. Kai turėjau šią informaciją, jau galėjau parinkti produktus. Norėjosi, kad nereikėtų valgyti tos pačios košės ar sriubos, tad maisto raciono įvairumas man buvo svarbus dalykas, žinoma, kiek tą įvairovę galima užtikrinti kalnų kelionės sąlygomis. Turėdamas produktų sąrašą, pabandžiau juos sudėlioti pagal pusryčius, pietus ir vakarienę. Reikėtų žinoti, kad tik pusryčių ir vakarienės metu yra daromas karštas maistas, pietūs paprastai valgomi ėjimo metu, pietums skiriamas ne daug laiko, tad pietų davinys būna sausas, t.y. neruošiamas joks karštas maistas. Žinoma kiekviena grupė pagal savo kelionės pobūdį šio “reikalavimo” gali ir nepaisyti.

Parenkant produktus reikėtų atsižvelgti į jų energetinę vertę. Kalnų žygiai pasižymi tuo, kad žmonės žygio metu išeikvoja daug energijos, tad energetinė patiekalų vertė yra svarbi, tačiau čia yra vienas niuansas, kuris labai koreguoja, kaip į energetinę vertę žiūrima kalnuose. Tai produktų svoris. Pagal įvairias teorijas ir praktiką vienam žmogui vienai dienai kalnuose turėtų būti skiriama apie 500 – 600 g maisto! Taip, tik šiek tiek daugiau nei pusė kg maisto per visą dieną. Atrodo juokingas skaičius, tačiau pasirodo to pakanka. Mūsų kelionės metu kiekvienam žygio dalyviui teko apie 450 g bendro maisto ir dar apie 150 g buvo skirta asmeniškai, kurį kiekvienas galėjo pasidaryti (džiuvėsiai, granola), tai bendras maisto svoris kiekvienam dalyviui vienai dienai buvo apie 600 g.

Turėdamas šią informaciją toliau sudėliojau dar ne valgiaraštį, bet sąrašą produktų pagal pusryčius, pietus ir vakarienę. Pietūs visada vienodi. O pusryčiai ir vakarienė šiek tiek skirdavosi: skirtinga košė ir sriuba, kas keturias dienas davinys kartodavosi. Dėliojant produktus svarbu atsižvelgti į svorį tenkantį vienam žygio dalyviui. Kai pietums žmogui tenka 33 g dešros, pagalvoji, kaip mes būsime sotūs, bet iš anksto galiu pasakyti, kad maisto žygio metu buvo pakankamai.

Kitas svarbus dalykas yra maisto supirkimas. Dalį maisto pirkome Rusijoje, dalį Lietuvoje, o kitą dalį jau buvo nupirkęs žygio vadovas. Tad įdedu lenteles, kiek maisto pirkome iš viso.

Maistas, kurį pirkome Lietuvoje

Produktas Kiekis, g Komentaras vnt.
Mėsos konservai        4 801 12x400g vokiški     12
Dešra        4 400 22x200g vytinta     22
Sausainiai Gaidelis        4 320 24 pakeliai     24
5 grudų košė        3 202 8x400g        8
Sausainiai Avižiniai        2 199 11x200g     11
Sūris        2 191 11 – džiugo ir rokiškio kieto     11
Džiovinti vaisiai        2 100 abrikosai, ananasai, bananai        2
Kondensuotas pienas        1 680 4 indeliai        4
Šokoladas        1 440 12 plytelių juodo     12
Saldainiai Barbaris        1 320 įvairių karamelių        2
Riešutai        1 320 lazdyno, žemės        2
Tirpi sriuba        1 008 šeimyniniai pakeliai pigiau     48
Sriuba Gaidelis           720 12 vnt. įvairaus skonio     12
Razinos           480 0.5 kg        1
Sriuba kubeliais           240 2×12 kubelių        2
Arbata žalia           144 pakelis 25 maišeliai        1
Viso     31 564   

Maistas, kurį pirkome Rusijoje

Maistas Kiekis, g Komentaras
 Cukrus              5 760  Gabalinis
 Makaronai              3 202  8x400g maišeliai
 Grikiai              3 202  8x400g maišeliai
 Ryžiai              3 202  8x400g maišeliai
 Manų kruopos              1 920  4x500g maišeliai
 Druska                 432
 Svogūnai                 396  11 galvų didesnių
 Viso           18 113

Nalčik turguje dar pirkome duonos, arbūzą, ką irgi būtų galima priskaičiuoti prie bendro maisto.

Maistas, kurį turėjome

Maistas  Kiekis, g  Komentaras
 Kumpis              4 500  15 vnt x 300
 Bulvių košė              2 400  12 paketų x 200 g
 Lašiniai              1 980
 Sviestas              1 008
 Pomidorų padažas                 999  2 x 0.5 l
 Medus                 924  Stiklinė tara
 Šprotai                 816  4 vnt.
 Arbata juoda                 564
 Pieno milteliai                 480
 Tirpi kava                 216
 Česnakas                 132
          14 019

Iš viso beveik 64 kg maisto. 11 dienų ir 12 žmonių tenka kiek mažiau nei po 500 g maisto. Primenu, kad papildomai dar turėjome džiūvėsiu ir granolos, tiesa, ne visi ją pasidarė. Vidutiniškai apie 600 g maisto žmogui per dieną. Energetinės maisto vertės neskaičiavau, todėl nepasakysiu, kiek kalorijų gaudavome. Kam įdomu, įdedu kelionės valgiaraštį, gal bus naudinga planuojant nesudėtingas keliones. Toks valgiaraštis buvo labai naudingas dėl to, kad budintieji žinojo, kas bus pusryčiams, pietums, vakarienei ir iš anksto galėdavo pasiruošti. Valgiaraštį šiek tiek koregavome. Ne visiems tiko grikių košė, rusiški ryžiai virdavo daugiau nei 40 min, nors ir visą naktį mirkydavome vandenyje. Priklausomai nuo pasiekto aukščio, taip pat koregavome maistą taip, kad būtų daugiau angliavandenių ir mažiau riebalų. Žinant tikslų kelionės maršrutą ir dienas, kuriomis bus pasiekiamas konkretus aukštis, maistą būtų galima paskirstyti dar tiksliau ir išvengti valgiaraščio koregavimo. Tai ypatingai svarbu, kad nereikėtų nešioti bereikalingo svorio. Bet ne viskas būna idealu, maisto korekcijos gali būti reikalingos dėl nenumatytų aplinkybių. Vis tik manau, kad planuojant to galima išvengti.

Reziumuojant galiu pasakyti, kad 600 g dienai vienam žmogui kalnuose yra pakankamai. Maisto užteko, jo nebuvo per daug. Būdavo dienų kai likdavo nesuvalgytų šokolado gabaliukų. Pasibaigus kelionei bazinės stovyklos valgyklai atidavėme tik grikių maišelį ir dar šiokių tokių likučių, žodžiu suvalgėme viską.

Man asmeniškai žygio metu galėjo būti mažiau dešros, kumpio, t.y. riebių produktų. Kalnuose labiausiai norisi angliavandenių, todėl granola buvo ir desertas ir labai geras kalorijų papildas.

Žygio metu valgydavau bent 7 tabletes įvairių maisto papildų ar vitaminų. Gerdavau po 2 spirulinos tabletes, 2 žuvies taukų kapsules, 2 vitamino C tabletes (1 g gryno vitamino C) ir 1 magnio tabletę. Spirulina vertingas baltymų šaltinis, tai natūralus produktas, gerina organizmo imunitetą, normalizuoja žarnyno mikroflorą ir t.t. Žuvies taukus vartojau ir žygio į Elbrusą metu, jaučiau teigiamą efektą, pagerina deguonies įsisavinimą, o vitaminas C bendram imunitetui palaikyti, deguonies įsisavinimui. Magnis tam, kad dėl didelio prakaitavimo ėjimo metu būtų atstatytas mineralų trūkumas. Magnį dalindavo žygio medikė.

Apie maistą atrodo tiek, jeigu domina kažkas ko nepaminėjau, klauskite.

Kitame įraše aprašysiu apie kalnų kelionėse naudojamą inventorių ir aprangą.

2 Comments

  1. Skurdokas racionas. Pilna produktų neturinčių jokios maistinės vertės, matomai, todėl ir papildus reikėjo gerti. Aš neseniai gįžau iš kalnų (buvom su drauge). Tiesa, kalnuose nenakvodavome, bet ryte išeidavom iš viešbučio ir kokią 18-19 val grįždavom. Tai kalnuose užkasdavome:
    graikiniai riešutai, suris, ryžių trapučiai, džiovintos datulės ir figos , apelsinai pirki pas vietinius ir dar kartais kokį bananą ar cukiniją įsidėdavom. Prieš išeinant į kalnus valgydavom grikių košę su linu sėmėnimis, alyvuogių aliejumi sūriu paprika ir cukinijomis, o vakare grįžę žalių lapų saloros su sėklomis sūriu ir dar nusipirkdavom kokių konservuotų krevečių ar kitų moliuskų. Su tokiu maistu kalnuose kiekvieną dieną nueidavome min 20 max 27 km be jokių papildų, nes maistas buvo lengvai virškinamas ir organizmą aprūpino visomis reikalingomis medžiagomis. Jei būčiau valgęs maistą, kurį pateikė autorius tai turbūt daugiau 15 km. per dieną nenueičiau.

  2. Na žinant, kad visą maistą reikia neštis ant pečių, o ne kasdieną grįžti į viešbutį, tai racionas nėra skurdus. Niekas nebuvo alkanas. O papildai normalu, tiesiog kalnų dieta, kiek kitokia, per dieną sudeginama daug kalorijų, tad papildomi mineralai niekam nekenkia. Kaip suprantu Jūsų žygis visai kitokio pobūdžio, nei mūsų. Tad lyginti ne visai teisinga. Žinoma, dabar galbūt būtų kitoks maistas, bet ėjome ne dviese, o buvo didelė grupė, tad reikia derinti įvairius poreikius. O juk kalnuose ne nueitas atstumas svarbu, kad galėtumėte pasigirti…

Parašykite komentarą

Įveskite savo duomenis žemiau arba prisijunkite per socialinį tinklą:

WordPress.com Logo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo WordPress.com paskyra. Atsijungti / Keisti )

Twitter picture

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Twitter paskyra. Atsijungti / Keisti )

Facebook photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Facebook paskyra. Atsijungti / Keisti )

Google+ photo

Jūs komentuojate naudodamiesi savo Google+ paskyra. Atsijungti / Keisti )

Connecting to %s